No saben, no contesten

No saben, no contesten


Assun Reyes, metgessa de família i membre de Marea Blanca Sant Cugat 

27 de juny de 2022 

Fa unes setmanes elCugatenc ens va demanar de participar a una taula rodona en relació a l’atenció sanitària post-Covid. D’entrada havíem de ser-hi la Mútua Terrassa (entitat gestora de la nostra assistència sanitària pública), algun representant del CatSalut, algú de l’Ajuntament, alguna treballadora sanitària local i MBSC (Marea Blanca Sant Cugat). Quan faig aquest escrit, només nosaltres, representades per la Roser Casamitjana, i la Mireia Moret, una metgessa de família afiliada a la CGT, que no treballa al nostre territori, hem confirmat la nostra assistència.

A l’Ajuntament li ha semblat que, donat que l’assistència sanitària no es responsabilitat directa seva, el lema de la taula no l’interpel·lava. Al CatSalut no li agrada el format de Taula Rodona i, per contra, sí que ha accedit a una entrevista.

La Mútua Terrassa, responsable directa de la nostra atenció sanitària i, com a tal, convidada d’honor i indispensable, ha declinat la invitació de forma reiterada perquè tant des d’elCugatenc com des de la regidoria han insistit en la conveniència de la seva participació.

Tant el CatSalut com la Mútua Terrassa deixen al descobert aquesta manca d’implicació que venim denunciant històricament: donar explicacions a la ciutadania no va amb ells.

A l’opacitat quotidiana de Mútua Terrassa, de llistes d’espera i de resultats, se suma ara la voluntat expressa de no explicar a la població la situació actual de l’assistència sanitària pública a nivell local i a l’hospital; com s’ha reorganitzat l’atenció, les vies d’accés, els temps d’espera per a les visites a primària, els de les especialitats hospitalàries, etc.

El CatSalut ens deu explicacions sobre la manca de professionals, sobre la crisi de l’atenció primària, sobre la fugida de professionals, sobre les vacants a les places del MIR en l’especialitat de Medicina Familiar i Comunitària… Ha d’avaluar com funcionen els nous perfils incorporats, quines de les contractacions fetes durant el pic de la pandèmia s’han mantingut, quines s’han esfumat. Com estan els pressupostos, quina opinió tenen del 25% que exigim per a l’atenció primària…

Ambdues entitats mostren descaradament la seva nul·la voluntat d’escoltar a les protagonistes de tot això, que som la ciutadania i les professionals. Tenim molt a debatre, a posar damunt la taula i, sobretot, a informar a la ciutadania i a obrir canals de diàleg.

Aquesta escaquejada és una mostra més d’irresponsabilitat i de passotisme, de no entendre que estan gestionant uns serveis públics que són nostres, que han d’estar al servei de la ciutadania, que han de ser transparents sempre, i que han de col·laborar i donar explicacions quan se’ls demana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada